A fékek elkopása és a fékjavítás nélkülözhetetlensége

A fékek elkopása és a fékjavítás nélkülözhetetlensége

Az autók fékei célzottan a jármű megállítására, lassítására, illetve az egy helyben való rögzítésére tervezett szerkezetek.

A fékek munkavégzése lényegében arról szól, hogy a mozgó alkatrészek mozgási energiáját a fix alkatrészek segítségével hővé alakítják át. A leginkább hőhatásnak kitett alkatrészek a féktárcsák és a fékdobok.

A gépjárművek talán legnagyobb igénybevételnek kitett alkatrészei a fékek alkatrészei, ezért is rendkívül fontos a rendszeres ellenőrzésük, és szükség esetén az azonnali fékjavítások elvégzése.

 

A féktárcsák és a fékbetétek, a fékdobok és fékpofák, mint a leginkább kopó alkatrészek

 

Az autók féktárcsáit legnagyobb részt acélöntvényekből, öntöttvasból, vagy temper-öntvényekből készítik. Mivel az első keréktárcsák vannak a legnagyobb erő- és hőhatásnak kitéve, ezért az első féktárcsák szinte mindegyike belső szellőzéssel van ellátva. Erre azért van szükség, mert egy bizonyos hőmérséklet felett a féktárcsák hatástalanná is válhatnak.

A fékbetétek feladata egy kellően nagy súrlódási erő keltése, de úgy, hogy a fékpofák soha ne ragadjanak be. A fékbetét készülhetnek szerves anyagokból, fémszövetekből, üvegszálakból, kerámia anyagokból vegyesen.

A fékdobokat és fékpofákat már egyre ritkábban alkalmazzák csak az autókon, ott is kizárólag a hátsó tengelyeken, mivel a hatékonyságuk jelentősen elmarad a tárcsafékekétől.

 

Mikor kell az elkopott féktárcsákat, fékbetéteket kicserélni?

 

Fékjavításra helyes használat során ritkábban szorulnak a féktárcsák, inkább az elkopott alkatrészek cseréje a legfontosabb velük kapcsolatban vagy a beállítások ellenőrzése. A féktárcsák tekintetében minden autógyártó megadja az a minimális vastagságot, ami alá semmilyen esetben nem szabad menni. Ennek betartása amiatt elsődlegesen fontos, mert egy bizonyos vastagság alatt a féktárcsa túlzott melegedésre lesz hajlamos, akár annyira is, hogy a fékhatás jelentősen csökkenjen, illetve végső esetben meg is szűnjön.

Akkor is szükséges lehet a féktárcsa cseréje, ha nem egyenletesen van bekopva.

A fékbetétek elkopásáról általában egy erős fémes hang tájékoztat fékezések esetén, ezt a hangot egy akusztikus hangjelző lemez adja ki, mely a féktárcsához ér egy bizonyos kopásszint után. A modern autókban már elektronikus kopásjelzőt használnak erre, ami a műszerfalon jelezve informál a fékbetétek elkopásáról.

 

Mikor szükséges fékjavítást végezni?

 

Kétféleképpen derülhet ki, hogy a fékek valamelyike fékjavításra szorul.

Az egyik lehetőség erre, amikor is a vezetőnek tűnik fel valamilyen rendellenesség. Hangsúlyoznunk kell itt azonban, hogy bármilyen normális megszokott használattól eltérő jelenség esetén azonnal vigyük az autót szakszervizbe. A fékek a biztonságos közlekedés alapjai, gyanús körülmény előfordulása esetén ha nem visszük szervizbe az autót, akkor balesetveszélyt, vagy ezzel összefüggő életveszélyes helyzeteket kockáztatunk.

Másik lehetőség a fékhiba kiderítésére az éppen esedékes fékellenőrzés során lehetséges. Ekkor a szakemberek biztosan felfigyelnek az esetleges hibára, és azonnal kijavíthatják azt.


Összes hír