A futómű beállítás az elővigyázatosság fontos lépése

A futómű beállítás az elővigyázatosság fontos lépése

Jó pár karbantartás van, amit a személygépkocsikkal kapcsolatban el szükséges végezni, ezek közül egy párat szinte mindenki ismer, ilyen például az olajcsere, vagy a fékellenőrzés, míg másokat kevesebben, ilyen például a futóművek beállítása, ellenőrzése, karbantartása.

A magyar utak egyvalamiről biztosan híresek, és ez nem a jó minőségük, és emiatt van az, hogy országunkban lényegesen több az elállítódott futóművel közlekedő jármű, mint a környező országokban.

A sok úthibától sajnos a futómű bármikor elállítódhat, ezért is ajánlatos hazánkban legalább évente ellenőrizni a futóművek állapotát, hogy a pontos beállítások nem állítódtak-e el.

 

Miért fontos a futómű beállítások ellenőrzése?

 

Először is azt fontos megemlíteni, hogy még a legtapasztaltabb autósok sem biztos, hogy észreveszik, hogy a futómű elállítódott.

Lehet, hogy csak egy kicsit tér el a helyestől az egyenesfutása, vagy nem úgy kanyarodik, ahogyan az elő van írva.

De mi baj is történhet, ha a futóművek egyike, vagy akár több is elállítódik? Sajnos nem is csak egy baj, mivel a futóművek elég bonyolult szerkezetek, ráadásul sok mindennel állnak kapcsolatban.

Vegyük elsőként a gumiabroncsokat, amelyek abból a szempontból a legfontosabb alkatrészek az autóban, hogy ezek az egyetlen eszközök, amely az úttal fizikai kapcsolatot tartanak fenn, tehát minden egyes manőverben, fékezéseben elsődleges szerepet játszanak.

Az elállítódott futómű, illetve futóművek a gumiabroncsokat biztos, hogy károsítani fogják, rendellenes kopások jelennek majd meg rajtuk, melyek a tapadást nagyban lerontják, és elég egy váratlan helyzet, egy hirtelen zivatar, amikor az autós meglepve konstatálja, hogy az autó nem úgy viselkedik, hogy egy vészhelyzet biztonságosan kontrollálható legyen.

 

További alkatrészek is károsodhatnak

 

Bármilyen mértékű elállítódás sajnos szinte azonnal ráhatással lesz a futómű egyéb alkatrészeire is.

Rendellenes kopások, terhelődések kezdik negatívan befolyásolni a lengőkart, a lengőkar- vagy kormány gömbfejet, a stabilizátor kart, stb. Ha az évi legalább egy futómű beállítás, illetve ellenőrzés sem történik meg, ezek a kopások és hibákból származó negatív terhelődések nemcsak kopásokat fognak okozni, hanem egy idő után meghibásodásokat is.

És ha valamit, ezt biztosan szeretnénk elkerülni.

Egy futómű beállítás mindig olcsóbb, mint gumiabroncsokat lecserélni rendellenes kopás miatt, arról már ne is beszéljünk, mennyibe kerülhet a futómű javítás egy-egy alkatrész cseréjével együtt.

 

Milyen időközönként érdemes a futómű beállítás, ellenőrzés elvégzése?

 

A kétévente esedékes kötelező vizsgákon biztosan leellenőrzik a futóműveket is, de ez a magyar utak állapota miatt sok szakértő szerint nem elégséges.

A minimális intervallum az egy év, és ekkor is a legideálisabb tavasszal, ugyanis a futóművekre legveszélyesebb időszak a tél, amikor is a kátyúk elszaporodása miatt még nagyobb és durvább igénybevételnek vannak kitéve.

Egyre többen ajánlják azonban, hogy a tavaszi és őszi gumicserék alkalmával, vagy azzal egybekötve ellenőriztessük a futóműveket, és szükség esetén azonnal végeztessük el a futómű beállításokat.


Összes hír