Fékellenőrzés, fékbeállítás, fékjavítás

Fékellenőrzés, fékbeállítás, fékjavítás

A fékek ellenőrzése, a helyes beállítása, - és szükség esetén a fékjavítás foganatosítása – évente, vagy 10 ezer kilométerenként fontos elvégzendő feladat.

Ha a gépjármű nem rendelkezik megfelelő és kifogástalan fékhatással, akkor a biztonságos közlekedés sem képzelhető el.

Kevés veszélyesebb eszköz van jelenleg, mint az autó, amit egyetlen ember felelősségére bízva napi szinten használnak az emberek, és sajnos rossz kezekben, vagy rossz műszaki állapotban potenciálisan alkalmas az emberi életek kioltására is.

Ezért is lenne rendkívül fontos, hogy autóvezetők tisztában legyenek ezzel a felelősséggel, és az autók fontos karbantartási feladatait mindig elsődlegesen a szem előtt tartsák.

 

Az autó fékei

 

A mai személyautók többsége az első tengelyeken szinte biztosan a hatékonyabb kialakítású tárcsafékekkel vannak ellátva, a hátsó tengelyeken néhány esetben még mindig találunk dobfékeket is.

Míg régen sok esetben huzalos kapcsolaton keresztül működtették az autók fékeit, ma már minden személyautónál a sokkal biztonságosabban és hatékonyabban használható hidraulikus rendszereket használják. Természetesen olyan fékrendszer nincs, amit ne kellene időnként ellenőrizni, és hiba esetén a fékjavításokat elvégezni.

 

Nagyobb gépjárművek, a kézifék és a motorfék használata

 

A tehergépjárműveknél és buszoknál a pneumatikus rendszerű fékeket alkalmazzák.

A gépjárművek rendelkeznek még kézifékkel, ami a jármű álló helyzetben való rögzítését szolgálja, valamint motorfékkel, ami a jármű bizonyos korlátok közötti lassítását tudja megoldani. A motorfék időnkénti használatával (vészfékezésre például abszolút nem alkalmas) meg tudjuk óvni a tárcsa, illetve dobfékeket a túlzott kopástól, melegedéstől, ráadásként amíg a motorfék lassítja az autót, üzemanyagot sem éget a motor.

Lejtmenetben a nagy tömegű járművek, például teherautók és autóbuszok számára előírják a motorfék használatát, hogy az üzemi fékek ne melegedhessenek túl, ezzel elveszítve hatékonyságukat esetleg balesetet okozva.

 

Fékjavítás dobfék, tárcsafék esetén

 

A kevésbé hatékony dobfékek élettartama az esetek többségében körülbelül 100 és 150 ezer kilométer között van, a karbantartásukhoz a 10 – 20 ezer kilométerenkénti, illetve az évenkénti intervallumot ajánlják a szakemberek.

A tárcsafékek esetében ami sűrűbb cserékre szorul, az a fékbetét mely a féktárcsákhoz szorítva lassítja le az autót.

Az első fékbetétek a nagyobb erőhatás miatt jobban kopnak, ezért körülbelül 30 és 50 ezer kilométer megtétele után cserére szorulnak, a hátsó tárcsafékek fékbetétei tovább bírják, körülbelül 40 és 80 ezer kilométer után esedékes a cseréjük.

A fékbetétek cseréje a karbantartások közé tartozik, a fékjavítás akkor szükséges, ha a fékek elállítódnak, valamely okból sérülnek vagy bármilyen mechanikai hiba keletkezik bennük. Remélhetőleg az esetek nagy számában már a vezető észre veszi a fék meghibásodását, de előfordulhatnak olyan meghibásodások is, amelyeket a legtapasztaltabb vezetők sem vesznek észre azonnal, ezért is szükséges a fékek ellenőrzése legalább 10 ezer kilométerenként, illetőleg évenként.


Összes hír