Futómű, felfüggesztés, lengéscsillapítás

Futómű, felfüggesztés, lengéscsillapítás

Futómű az összefoglaló neve a gépjárművek azon alkatrészcsoportjának, amely a jármű és az úttest kapcsolatát biztosítja a felnikre szerelt gumiabroncsokon keresztül.

A teljes futómű rendszer többek között azon dolgozik, hogy az autók kerekei mindig megfelelően biztonságos tapadó kapcsolatban legyenek az úttal. Fontos részei ennek a rendszernek a teljesség igénye nélkül a rugók, a lengéscsillapítók, a lengőkarok és a szilentblokkok.

Használatos még a futómű egészére a felfüggesztés elnevezés is, mint a tapadás növelés, a kormányozhatóság és a menetkomfort biztosítója.

 

Megfelelően beállított futómű

 

A követelményeknek megfelelően beállított és karbantartott futómű képes teljesen biztonságosan az úton tartani a gépjárművet, kiválóan elnyeli a rázkódásokat, miközben maximálisan irányítható állapotban tartja ez első kerekeket, valamint nem utolsó sorban a fékezések biztonságos kezelhetőségét is teljes mértékben biztosítania kell.

Nemcsak az egyenetlen úttesten haladva kell egyensúlyt teremtenie, a különböző sofőrök különböző vezetési stílusához is alkalmazkodnia kell bizonyos határokon belül.

A lengéscsillapító, amit rendszerint a rugó közepében helyeznek el, a karosszéria, valamint a tengely között termet kapcsolatot, és a rázkódásokat, továbbá a rugók által keltett túlzott kilengéseket hozzák egy komfortos és biztonságos szintre.

 

Miért olyan fontosa futómű beállítása?

 

A futóműveket azért fontos teljesen pontosan behangolni, illetve beállítani, mert például akkor fognak helyesen működni, akkor lesz a legkisebb kopás bármelyik alkatrészen, és akkor lesz a legkisebb a meghibásodás lehetősége.

Természetesen a biztonság az elsődleges, ezt nem lehet eléggé hangsúlyozni.

Alapvetően kétféle karakterisztikára lehetne felosztani a felfüggesztések beállítását.

Az egyik a sportos, amikor is sokkal inkább az úttartás kerül előtérbe a komforttal szemben. Ekkor lényegesen feszesebbre, keményebbre van állítva minden, a rugózástól a lengéscsillapítókig.

A másik verzió a komfortos beállítás, ami egy sokkalta puhább karakterisztika, kényelmes utazást biztosít, viszont a nagyobb sebességű használatot főként kanyarokban már nem annyira szereti, és bizonytalanabb kilengéseket produkál.

Azon személyautókat, melyek inkább családi járműnek használatosak, - vagy legfontosabb funkciójuk a személyszállítás - , nos az ilyen autókat inkább a komfortos karakterisztika felé szokás hangolni, a sportos hangolást leginkább élményautókon, sportkocsikon, és versenyautókon alkalmazzák.

 

Autónk futóműve bármelyik karakterisztikára behangolható?

 

Valójában nem. A legtöbb futómű alkatrész sajátosságainak megfelelően valamely karakterisztikához áll közelebb ilyen vagy olyan mértékben. Például a komfortos családi autókba soha nem fognak sportos futómű alkatrészeket beszerelni a gyártók, mert azokkal egyszerűen lehetetlen lenne egy megfelelően komfortos rugózást, csillapítást beállítani.

A sportos autókra pedig nem is szabad komfortos futóműveket beszerelni, mivel azok nem fognak kellően biztonságosan működni. A nagyobb teljesítményhez ugyanis kellenek a feszesebb beállítások, és a nagyobb terheléseket is elbíró sportos futóművek.


Összes hír