Futóműállításra mikor van szükség

 

 

Akinek autója van, az tudja, hogy vannak a kötelezően előírt karbantartások, mint például a motorolaj, az olajszűrő és levegőszűrők cseréje, ezek egy bizonyos, általában 15 – 20 ezer megtett kilométerhez kötött karbantartások. A fékek cseréje nincs ugyan kilométerhez kötve, de mivel létfontosságú alkatrészek, ezeket is időnként ellenőrizni szükséges, ha más nem a kétévenkénti kötelező műszaki vizsgán mindig ellenőrzésre kerül. Szintúgy a futómű is, aminek az elállítódását sajnos nehéz észrevenni, mert általában folyamatosan állítódnak el, és nem egyik pillanatról a másikra.

 

Ha a futómű elállítódik, az egyrészt rossz a gumiabroncsoknak, mert rendellenes gumikopást eredményezhet, ami rontja a tapadást és az autó irányíthatóságát és fékezhetőségét. Ugyancsak veszélyezteti az autó menetbiztonságát, ha valamelyik futómű alkatrész meghibásodik, vagy megsérül, sőt, ezek további alkatrészek meghibásodását eredményezhetik.

 

A gumiszereléssel foglalkozó szakemberek a futómű ellenőrzésére leginkább a tavaszi időpontot ajánlják, főként a téli nagy kátyúk okozta esetleges negatív határok miatt. De mivel az autó egyetlen kapcsolata az úttal a kerék, tehát kiemelt fontosságú a helyes működése, érdemes az késő őszi téli gumi váltáskor is leellenőrizni a futóművek helyes beállításait.

 

Mikor fontos még a futómű ellenőrzése és az esetleges beállítása?

 

-        ha a futómű felől rendellenes kopogó hangot hallunk

 

-        ha az autó úttartásával kapcsolatban bármiféle bizonytalanságot észlelünk

 

-        ha valamelyik keréken rendellenesen kopik a gumiabroncs

 

-        ha bármely keréktárcsán sérülést veszünk észre

 

-        minden futómű alkatrész csere után

 

-        ha semmi rendellenességet nem észlelünk, akkor legalább évente, vagy 15 ezer kilométer megtétele után

 

 

 

Miért fontos, hogy autónk futóműve mindig helyesen legyen beállítva?

 

A gépkocsik felfüggesztéseit és futóművét folyamatosan erőteljes negatív hatások érik, ami a magyarországi utak rossz minőségét ismerve szinte hatványozottan érvényes. Ezek a negatív hatások sajnos megváltoztathatják a kerekek összetartásának-, utánfutásának- és dőlésének helyesen beállított szögét. Az elállítódott futóművel közlekedő autó már csak azért sem biztonságos, mert a vezetőtől folyamatos kormány korrekciókat kíván, a gépkocsi tapadása sem a haladáshoz, sem a hatékony fékezéshez nem nem elegendő. Az elállítódott futómű folyamatosan terheli és egy bizonyos idő után már rongálhatja is a felfüggesztéseket, a kerekek csapágyait, a lengéscsillapítót, a gömbfejeket. És nem csak ezek későbbi javítása jelenhet plusz költségeket az autó üzemeltetésével kapcsolatban, a gumik nagyobb kopása és ezzel a üzemanyag fogyasztás növekedése is egyértelműen növeli az autóra fordítandó kiadásokat.

 


Összes hír