Gépjármű diagnosztika

Gépjármű diagnosztika

A személygépkocsik javításához ma már nélkülözhetetlen a számítógépes diagnosztika, amelynek segítségével a szerelők olyan fontos információkhoz juthatnak hozzá, amelyeket más módon lehetetlen megszerezni.

A gépjármű diagnosztikával lényegében 100 százalékig pontos 'kórisme' állítható fel a vizsgált autóról, ráadásul sokkal gyorsabb, költségkímélőbb és hatékonyabb formában, mint azt a hagyományos módszerekkel el lehetne érni.

 

A gépjármű diagnosztika szerepe a mai modern autóknál

 

A mai modern gépjárművek állapotát, a fontos és kevésbé fontos alkatrészek és egységek működésének helyességét, illetve üzemzavarait figyeli az úgynevezett központi vezérlőegység. Minden egyes működéshez tartozik egy határérték, és amikor a központi vezérlőegység a határértéken kívüli értékre lesz figyelmes, azt azonnal hibának minősíti, és piros vagy sárga jelzőfénnyel figyelmeztet a műszerfalon, de bizonyos dolgokba akár be is avatkozik, és megpróbálja a helyes határértékek közé szorítani a működést.

A mai korszerű autók olyan motorvezérlő elektronikával vannak ellátva, amelyeknek a hibatárolás is a funkcionális része, így a gépjármű diagnosztika központi vezérlőegysége bármikor ki tudja olvasni belőle az összes már megtörtént hibát, a helytelen működések történetét.

 

Mikor fontos autónkat autó diagnosztikai ellenőrzésre vinni?

 

Ha az autótulajdonos azt veszi észre, hogy a műszerfalán kigyulladt a motorhibára, vagy más hibára figyelmeztető jelzés, célszerű minél hamarabb felkeresnie egy gépjármű diagnosztikával rendelkező szervizet, ahol a motor vagy más egység hibáját szinte azonnal kiolvashatják, és hozzáláthatnak a hiba megjavításához.

Olyan autót tovább használni, melyen a motor diagnosztikai jelzőlámpája kigyulladt, nemcsak a motor és a környezetvédelmi berendezések még súlyosabb meghibásodását okozhatják, de a károsanyag-kibocsátás küszöbértékének túllépésével környezetvédelmi kárt is okozhatunk.

 

Motor ellenőrző rendszer, avagy a fedélzeti diagnosztika

 

A mai modern gépjárművek motor ellenőrző rendszerekkel vannak ellátva, melyeknek dolga, hogy pillanatnyi kihagyás nélkül figyelemmel kísérjék rájuk kötött szerkezeti egységeket. Ezt nevezik fedélzeti diagnosztikának, általában OBD (On Board Diagnosis), OBD2, illetve az európai piacon leginkább EOBD rövidítéssel látják el.

A fedélzeti diagnosztika által gyűjtött adatokat értékeli ki a gépjármű diagnosztika.

Egyik legfontosabb megfigyelni valója ennek a rendszernek a motor helyes ütemének ellenőrzése, hiba esetén a vezetőnek a probléma azonnali jelzése. Másik fontos ellenőrizni való dolog, hogy az autó káros-anyag kibocsátása mindig a határértékeken belül legyen, hiba esetén a fedélzeti diagnosztikának ezt is azonnal jeleznie kell.

A fedélzeti diagnosztika többek között ezeket a működéseket figyeli:

 - a motor gyújtás kihagyásait, 

- a lambda-szondák helyes működését,

 - a katalizátor határértékeinek betartását,

 - minden olyan alkatrészt, amely a fentiek működését befolyásolhatják,

 - dízel autó esetében figyelnie kell a részecske szűrő helyes működését, illetve az attól való eltérést.


Összes hír