MacPherson felfüggesztés, adaptív futómű

MacPherson felfüggesztés, adaptív futómű

Hosszú évekig tartó fejlesztések és kísérletezések után 1949-ben jelent meg először személyautón a ma is sok gépjárművön használt MacPherson felfüggesztés, a francia kiadású Ford Vedette volt az első, majd 1950-ben az angliai Ford Consul a második ilyen jármű.

Noha népszerűsége legfőképpen az olcsó előállítása miatt nagy jelenleg is a gyártók körében, sokan kritizálják a formatervet a vezetés minősége és a kezelhetőség hiányosságai miatt.

És bár logikus, hogy sok olcsóbb kompakt autóhoz ezt választják a gyártók, dacára a kritikáknak a mai napig használja néhány egyáltalán nem olcsó modelljében a prémium gyártó BMW, Porsche és a Mercedes-Benz.

 

Miért jobb a MacPherson futómű?

 

A rendkívül gazdaságos felhasználhatóságát már fentebb említettük, de MacPhersonnak fő célja nem ez volt a forradalmi felfüggesztése kifejlesztésével.

MacPherson fő célkitűzése az volt, hogy a régi autóknál megszokott merevtengelyes futóművek helyett valami lényegesen jobbat, biztonságosabbat és komfortosabbat találjon ki.

A merevtengelyekkel több probléma is volt, az egyik legnagyobb, hogy ha a tengely egyik oldalon lévő kereket nagy erőbehatás érte az útról, az a merevtengelyen keresztül ennek az erőhatásnak egy részét átvitte a másik kerékre is, bizonyos kis szögben eltávolította az útfelülettől.

Ezzel az a baj, hogy a tapadás ezen a második, kissé elmozdított keréken csökkent, mert nem pontosan volt merőleges lesz az útra, hanem kis szöget zárt be vele.

Másik nagy probléma a merevtengellyel a súlya miatt volt, ugyanis rendkívül nagy rugózatlan tömeget jelentett, ami ugyancsak a tapadást, stabilitást csökkentette, és a komfortra is negatívan hatott.

 

A MacPherson futómű előnyei

 

A MacPherson felfüggesztési rendszer esetében a kereket egy rugóstag és egy alsó háromszög-lengőkar vezeti meg, a rugóban megtaláljuk a lengéscsillapítót is.

A legtöbbször kisebb és közepes autókban használják, mert költséghatékony, megbízható és a megfelelő biztonsághoz megfelelő komfortot is biztosít.

A családi autók sebessége és manőverezése mellett ez a futómű tökéletesen megfelelő.

Sportautókhoz és nagy teljesítményű autókhoz már csak elvétve használják, vannak ettől pontosabb és hatékonyabb, persze lényegesen drágább futóművek.

 

Mi az adaptív lengéscsillapító, illetve futómű?

 

Az adaptív szó jelentése körülbelül annyit tesz, hogy alkalmazkodni képes, illetve alkalmazkodó.

Az adaptív szó egy futómű esetében azt jelenti, hogy minden kívülről érkező fizikai behatáshoz képes alkalmazkodni azon beállítások, vagy programok mentén, amik megadják számára a fő szempontokat.

Ha a számítógépnek az a fő szempont van megadva, hogy a futómű mindenekelőtt biztonságosan viselkedjen, akkor bármilyen útminőség esetén arra fog törekedni a futómű, hogy a kerekek a lehető legbiztonságosabb tapadó kapcsolatban legyenek az úton.

Ha viszont a programot a kényelemnek megfelelő állásba kapcsoljuk, akkor ennek a fő szempontnak megfelelő munkát fog végezni az adaptív futómű.

Az adaptív futómű rendszer ma még nagyon drága, nagyon bonyolult. Jelenleg azonban nincs nála jobb. Talán az idő múlásával és a költségek csökkenésével a kis és közepes autók számára is elérhető lesz.


Összes hír