Mégis, mi az a futómű és minek kell?

Mégis, mi az a futómű és minek kell?

Talán kicsit viccesnek tűnhet a címben feltett kérdés, de néha talán érdemes elindulni Ádámtól és Évától, hogy valamit egy kicsit jobban megértsünk. Lehet, hogy egyre kevesebben vannak, akik még ültek valaha vasalt kerekes szekéren, főleg jó kavicsos úton közlekedve, amikor azt gondolták, ha most nem rázódik szét a veséjük, akkor soha. Érdemes a fiatalabbaknak is kipróbálni, talán még egy-két hagyományőrző helyen lehet hozzá szerencséjük.

Nos, ez lenne a legalapabb futómű amit hazánkban ismerhetünk, egy tengelyre minden rugózás és csillapítás nélkül feltették a kereket, ráadásul semminemű gumialkalmatosság nem fedte a kerék úttal kapcsolatba kerülő részét, mindössze a fém vasalat. Komfort és kényelem nulla, tapadásról ebben az esetben nincs értelme beszélni, a sebességről ugyancsak nincs.

 

Beindul a fejlődés

 

A szekértől a fejlődés iránya a lóval húzott kocsikig tartott, ahol a gazdagabb társadalmi réteg már valami komfortot is szeretett volna.

Ez idő tájt kezdtek el különböző rugalmasabb fákból kialakítani egy két alkatrészt, majd jött az ötlet, hogy a kerék-tengely összetételt el kéne választani egymástól, és valami rugalmasabb dologgal kéne újra összekötni.

Ekkor hozzák létre talán az első felfüggesztést, ami itt szó szerint az, mivel bőrdarabokat kötöttek a kerékszerkezethez és lényegében arra függesztették fel magát a kocsit, illetve a hintó részt. Hosszú évtizedekig tartott még ezután, míg feltalálták a laprugót, melyet a kerékszerkezethez rögzítettek és a kocsiszekrényt pedig a laprugók másik részéhez csatolták.

Ez már rugózásnak volt nevezhető, de csillapítás nélkül, ami azt jelenti, hogy eléggé pattogós volt a kocsiszekrény mozgása közlekedés közben, főleg a rossz minőségű utakon, de akkoriban ez már előrelépésnek számított.

 

Megszűnik a pattogás és ringás

 

A rugók bevezetése után az autók fejlődése is kezd jobban beindulni, de a fentebb már említett pattogás, elég ideges rugózás, vagy ahogy mások mondják, ringatózás igen zavaró a menetkomfortra, meg egyébként is többször bebizonyosodik, hogy a rugózás és a sebesség növekedése miatt veszélyes helyzetek és balesete alakulnak ki igen könnyen.

Olyan rugózásra, olyan felfüggesztésre van tehát szükség, amely a kereket folyamatos tapadással az úton tartja, és a kocsiszekrényt sem hagyja összevissza inogni, ami már a kontrollálatlan tömegmozgás miatt is veszélyes.

Ennek egyetlen módja lehetett csak, és pedig a rugózást, illetve lengéseket kellett oly módon lefogni, illetve csillapítani, amely egyszerre garantálta a kerekek tapadását, és a karosszéria kontrollált és kényelmes mozgását.

 

A felfüggesztés, avagy a futómű

 

A mai autók felfüggesztése rendkívül bonyolult és elég sokféle is van belőlük. Sok járműtulajdonost nem is érdekli, milyen típus dolgozik az ő autójában, vagy azt hogyan teszi. Élvezzük autónk kényelmét, ha az jó, vagy szidjuk, ha nem. Egy dolgot azért nem szabad elfelejteni. A futóművek nemcsak a kényelmünkért vannak, rendkívül fontos biztonsági feladatokat látnak el, és emiatt is nagyon fontos az évenkénti karbantartásuk.


Összes hír