Miben forradalmian új az Ariel legutóbbi futómű fejlesztése?

Miben forradalmian új az Ariel legutóbbi futómű fejlesztése?

Az Ariel forradalmian új rugózása lényegében ellátja a felfüggesztés, vagy a futómű teljes szerepét is. Még egy nem hozzáértő szemének sem tűnne a rendszer komplikáltnak, egy hozzáértő számára pedig első ránézésre konkrétan kezdetlegesnek néz ki.

A primitívnek tűnő rendszer azonban rendkívül modern szálerősítésű műanyagokból áll össze, és egy teljesen egyszerű keresztlengőkaros felfüggesztésként mutatja magát. Az alsó és meglehetősen széles laprugónak tűnő keresztlengőkar tölti be a rugózás szerepét, ez készül egyébként a legmodernebb szálerősített műanyagokból, és forradalmi lényege abban rejlik, hogy a rugózáson kívül az ő szerepe megoldani a lengéscsillapítást is.

 

Az majd elkészülő Ariel futómű rendszerének előnyei

 

De ez még mindig nem minden, a cég nagyra törő tervei szerint a laprugóban majd olyan piezo szálakat fognak beépíteni, amelyek bármilyen elmozdulás és alakváltozás esetén felveszik a feszültséget, és azt a rendszer képes lesz elektromos energiává alakítani, amelyet egy elektromos, vagy más nagyobb és korszerű akkumulátorral felszerelt jármű el tud raktározni, és később fel tud használni.

Nehéz megmondani, hogy mekkora elektromos töltés raktározható el ebből a rendszerből és az mire elég.

De gondoljunk bele, hogy a fékezések és lassítások során sokkal ritkábban történnek energia visszanyerések, mert hiszen a városi használatot kivéve egy autó meglehetősen ritkán lassít, illetve fékez.

Ezzel szemben az Ariel forradalmi felfüggesztése, vagyis a majd piezo szálakkal felszerelt laprugó lényegében minden pillanatban mozogni fog, minden pillanatban keletkezik majd feszültség ezeken a különleges szálakon, tehát itt folyamatos lehet az elektromos energia termelése.

 

A lengéscsillapítást maga a rugó fogja elvégezni?

 

Másik rendkívül nagyra törő terve az Arielnek, hogy a majd forradalmian új anyagokból készülő laprugótest képes legyen arra, hogy ne csak a rugózást oldja meg, hanem a komfort és biztonságos úttartás szempontjából elsődleges lengéscsillapítást is.

A cég azt a belső mechanizmust akarja erre használni, amit már fentebb említettünk, a piezo szálakban kelthető feszültséget. Amikor tehát a laprugó felfele mozog, akkor rugóként viselkedik, ezzel szemben amikor lefelé visszahúzza a teljes felfüggesztést, lengéscsillapítást végez.

Arról egyelőre nem nyilatkozott a cég, hogy hogyan is lehet finomra hangolni a futóművet, ahogy arról sem, hogy lehet e majd könnyen sportosra hangolni, ha arra van szükség, vagy a másik végletre, a komfortos utazhatóságra.

 

Hogyan halad a fejlesztés?

 

Jelenleg még túl sok ebben a projektben a kézi munka, avagy az alkatrészek nagy része egyedileg készül, így az előállítás csillagászati árú.

Természetesen, amíg nem lesz sorozatgyártásra kész termék, addig az árát megsaccolni is nehéz. Annyi viszont már eddig is kiderült a fejlesztők számára, hogy a nagyrészt kézzel elkészített rendszer rendkívül strapabíró, akár az 1 millió kilométert is kibírja.

A sorozatgyártástól még igen messze van a termék, sőt igazából még azt sem tudják megmondani, hogy mekkora igény lenne rá.


Összes hír