Mik a futómű alkatrészei?

 

Az autók futóművének, más néven felfüggesztésének feladata, hogy biztosítsa a gépjármű biztonságos haladását a tapadás maximalizálásával, valamint elnyelje az út egyenetlenségei által keltett kellemetlen rázkódásokat. Az első és hátsó futóművek az autók egy meglehetősen összetett szerkezeti elemei, ezért itt most a főbb részei tekintetében ismertetjük azokat.

 

Alapvető futómű szerkezeti elem a rugó, mely a legtöbb esetben a lengéscsillapítóval egybe van építve. A régen megszokott laprugók már elvétve sem találhatók meg a mai személygépkocsikban, a jelenleg legelterjedtebb a tekercsrugó, használatos még a torziós- és a légrugózás.

 

A rugók lemaradhatatlan kelléke a lengéscsillapító, ami nélkül a kerek úton való tartása lényegében elképzelhetetlen lenne. A lengéscsillapítók hivatottak a rugók által keltett túlzott kilengéseket megakadályozni, a kerekek úton való pattogását minimálisra csökkenteni. Ez a szerkezeti elem a felelős a kerek úton tartásáért, a gumik tapadásának folyamatos biztosításáért, ami nemcsak a haladáshoz, hanem a fékezéshez is elengedhetetlenül fontos.

 

A kerékfelfüggesztés típusai szerint megkülönböztetünk merevtengelyes- és független felfüggesztést. Személygépkocsikban már csak elvétve alkalmazzák a merevtengelyes felfüggesztést, akkor is csak a hátsó tengelyeken.

 

A független kerékfelfüggesztések több okból is jobbak, egyrészt sokkal megbízhatóbban és biztonságosabban tudják megoldani a kerek úton tartását, a jobb minőségű tapadást, másrészt sokkal kisebb helyet igényelnek, és a rugózatlan tömegük is kisebb. Mivel itt a két kerék között nincs merevtengely, egymástól független mozgásra képesek. Az ilyen futóműszerkezetnél a kerekeket lengőkarok tartják és vezetik meg, ezek lehetnek hosszirányúak, keresztirányúak, és ferde kiképzésűek is.

 

A független kerékfelfüggesztéssel lehet elérni, hogy míg az egyik kerék éppen egy huppanón halad át, a másik kerék mozgását ez ne befolyásolhassa, és az az úton maradjon tökéletes tapadást biztosítva. A régi merevtengelyeknél ezt nem lehetett megoldani, ha például a bal oldali kerék gödrön haladt át, az a jobb oldali kereket is bizonyos elmozdulásra kényszerítette, ami csökkent tapadást eredményezett.

 

A legelterjedtebb független kerékfelfüggesztés a az úgynevezett McPherson-felfüggesztés keresztlengő-karral és lengéscsillapítóval egybeépített rugóstaggal. Ennek típusnak több előnye is van, rendkívül kis helyet foglal, kevés alkatrészből áll, és mindemellett nagyon gazdaságos gyártást tesz lehetővé.


Összes hír