Olajcsere a használat módjától függően

Olajcsere a használat módjától függően

Lényegében a motor minden egyes mozgó, illetve súrlódásnak kitett alkatrészét megfelelő kenéssel kell ellátni, ezt a feladatot speciális motorolajjal kell megvalósítani. A motorolajat egy idő után, illetve egy bizonyos megtett kilométer után le kell cserélni, különben 'elfárad' és már nem lesz képes kenési feladatait oly módon megoldani, hogy az autó motorjának belső alkatrészei ne károsodhassanak.

Ezért minden egyes autótípushoz a gyártója egy bizonyos meghatározott intervallumot ad meg az olajcserék elvégzéséhez, sőt azt is megadja, hogy milyen minőségű olajat szabad csak a motorba az olajcserék alkalmával betölteni.

 

Miért fontos az olajcsere?

 

A mai korszerű motorolajok szerencsére már nem pár ezer kilométer után kezdenek el kokszosodni, elveszíteni a kenőképességet és a hőelvezető képességet.

Manapság minimum 15 000 kilométerig, illetve egy évig használhatjuk a motorolajat, de vannak már olyan minőségű motorolajak, amelyek 30 ezer kilométer feletti teljesítményekre képesek, illetve két év intervallumig is használhatók.

Na de miért is szükséges a cseréjük meghatározott intervallumok után?

A motorban lévő folyamatos magas hőmérséklet, a motor hengereiben az üzemanyag berobbanások során keletkező égéstermékek, a forró levegővel való érintkezés mind-mind folyamatosan rontja a kenési képességeket, a motorolaj hőelszállító képességét, a kokszosodás során pedig már emberi szemnek is láthatóan kezd el feketedni, hiába is próbálja meg egy idő után az olajszűrő az égéstermékeket kiszűrni a motorban folyamatosan áramló olajból.

A motorolajat még azelőtt kell lecserélni, mielőtt olyan szinten elveszti fontos motorvédelmi képességeit, hogy azok miatt rendellenes kopások, veszélyes melegedések, illetve olajsár képződés kezdődhessen meg.

 

Ha pontosan az előírtak szerint cserélem a motorolajat, akkor nem történhet baj?

 

Sajnos ezt nem lehet egyértelműen kijelenteni. Ha például egy olyan autónk van, melynél 15 ezer kilométer/egy évben határozták meg az olajcserék javasolt időpontját, akkor amennyiben csak évi 10 ezer kilométert autózunk, az egy éves időhatár miatt kell majd lecserélni az olajat, és ebben az esetben szinte lényegében biztos, hogy a motor soha nem fog károsodni, mivel a motorolajnak egyszerűen nincs lehetősége olyan minőségvesztést elszenvednie, amely miatt kár keletkezzen a motor bármely alkatrészében.

Ha több, mint 15 ezer kilométert használjuk az autót évente, akkor egyértelműen nem az időhatárt kell figyelembe vennünk, hanem a kilométer határt. Ha viszonylag nem nagy igénybevétellel használjuk a 15 ezer km alatt a járművet, értve ezt úgy, hogy nem kizárólag városi használat volt napi több hidegindítással, dugóban araszolással stb., hanem csak napi egy-két hidegindítás volt, autópályás utak, illetve vidéki másodrendű utak használata, akkor a 15 ezres olajcsere szintén biztosan megfelelő lesz.

 

És mi van a nagy igénybevételű használattal?

 

Sajnos itt már nem biztos, hogy a 15 ezres csere tökéletesen meg tudja védeni az autó motorját.

A sok hidegindítás a motor gyilkosának tartott körülmények első helyezettje, a nagy terhelések alatti használat, a rendszeres sportos gázadások, a sűrű utánfutó használat szintén hamarabb elhasználja a motorolajat.

Nemcsak érdemes, de javasolt is ilyen esetekben 20 – 30 százalékkal hamarabb lecserélni az olajat a motor védelme érdekében. Jelen esetben mondjuk 10 – 12 ezer kilométernél.


Összes hír