Olajcsere mindig időben

Olajcsere mindig időben

A motorolaj a belső égésű motorok alkatrészeinek kenésére szolgál, fő célja tehát, hogy a mozgó, egymáson elmozduló alkatrészek ne érhessenek egymáshoz, köztük mindig egy optimális olajfilmréteg legyen. Ezáltal elérhető a minimális a kopás és a súrlódás. Fontos még a motortérben keletkező többlethő elszállítása, a fém alkatrészeket meg kell védeni a korróziótól, a motortérben keletkező égéstermékeket, szennyeződéseket el kell szállítania, és végezetül olyan minőségű tömítést kell létrehoznia a dugattyú, a hengerfal és a dugattyúgyűrűk között, amely az úgynevezett 'átfújás' jelenségét megakadályozza.

 

Az ideális olajcsere akkor történik, mielőtt a motorolaj minősége romlani kezdene

 

A legideálisabb kenési állapotnak olyannak kell lennie a fém alkatrészek között, hogy fizikai súrlódás soha ne jöhessen létre a fém alkatrészek között, a folyadéksúrlódást adó olajfilm soha ne melegítse fel jobban az alkatrészeket, mint azt a gyártó meghatározta. A túlzott melegedés megakadályozása több szempontból is rendkívül fontos, és bár sokan azt gondolnák, hogy a motor külső vízhűtése ezt tökéletesen képes bármikor megoldani, ez koránt sincs így.

Tegyük fel, hogy az olajcsere nem történik meg időben. Mi történhet az olajjal és a motorral? Egész egyszerűen semmi jó.

Különböző viszonylag lassú láncreakciók indulhatnak be, amelyek károsak a motor számára.

Az egyik ilyen folyamat, amikor az elfáradó olaj már nem képes elszállítani a keletkező égéstermékeket, az olajfilm ennek hatására már nem biztosítja az ideális folyadéksúrlódást, emiatt a motor elkezd jobban melegedni. Ez még nem is a motor számára lesz túl rossz fejlemény, inkább a motorolaj számára, mivel a magasabb hő az elfáradt olajat még inkább el fogja távolítani helyes működésétől. Még koszosabb lesz, még jobban fog melegedni, még jobban oxidálódik, még kevésbé szállítja el a termelődő hőt, még kevésbé védi az alkatrészeket, és így tovább, a sorrend változhat, de a minőség romlás vége az lesz, hogy minden negatív folyamat tulajdonképpen egyszerre fog aktívan megtörténni.

 

Mi baj történhet magával a motorral ezen negatív folyamatok során?

 

Az egész olaj keringési rendszer már nem látja el feladatát, nem mindenhova fog eljutni az olaj, ezeken a részeken a kopás nagy mértékben megnövekszik, bizonyos területeken olajsár telepedhet le, ami még jobban lerontja az fontos alkatrészek helyes szintű olajozottságát. A szűrök is elkezdhetnek eltömődni, ami szintén a helyzet további romlását okozhatja, akár az olajszivattyú tönkremenetelét is. A túlzott kopások egy idő után mechanikus hibákat is okozhatnak, ami akár a jármű számítógépes rendszerére is veszélyt jelenhet.

Az olajcserék idejének helyes betartásával mindezt megelőzhetjük.

 

Minek kockáztatni?

 

Nehéz bebizonyítani mindezen folyamatokat egy átlag autós számra, aki olyan beállítottságú, hogy például szeretne takarékoskodni az olajcserékkel.

A negatív dolgok az esetek többségében csak később derülnek ki.

A káros folyamatok ugyanis lassan zajlanak le, előfordulhat, hogy csak 10 év után derül ki számára, amikor mondjuk 150 ezer kilométernél az autója motorgenerálra szorul. Talán akkor majd hinni fog a szakembernek, hogy kár volt az olajcserék helyes idejét nem betartani.


Összes hír