Olajcserével nem érdemes spórolni

 

Sokan próbálják meg ilyen-olyan érvekkel az autó karbantartási költségein való takarékoskodást, az egyik ilyen tényező a motorolaj cseréjének a gyártó által megszabott határidőn, vagy kilométeren túli elvégzése. Sajnos, akik az olajcserével spórolnak, nincsenek tisztában azzal a számukra valószínűleg meglepő ténnyel, hogy a motorkárok legnagyobb része a nem megfelelő kenés miatt jön létre.

Tehát már szögezzük is le az elején, hogy az autónk motorjának egyrészt nélkülözhetetlen, másrészt az egyik legfontosabb alkatrésze a motorolaj. És egy jó motorolaj csak akkor tudja ellátni a feladatát megfelelően, ha odafigyelünk arra, hogy mindig jó minőségben legyen jelen a motorban. Ennek pedig előfeltétele, hogy az olajcseréket mindig a meghatározott szabályok szerint elvégeztessük. A motorolajnak rendkívül szélsőséges hőmérsékleti körülményeknek szükséges megfelelnie, például a hidegindítást biztosítania kell akár mínusz 20 Celsius fok alatt is, és ha a motor már üzemi hőfokára melegedett, hosszú kilométereken kell tökéletes kenést biztosítania 90 – 100 Celsius fokon is. A motorolaj alapvetően arra szolgál, hogy a motorban található létfontosságú alkatrészeknek megfelelő kenést adjon, azok kopását és súrlódását a lehető legkisebbre csökkentve. Ezen kívül folyamatosan elvezeti a hőt és a szennyező anyagokat a kritikus pontokról, megakadályozza a lerakódásokat, és meg kell oldania a korrózió elleni védelmet is. De ezeket a fontos feladatokat kizárólag akkor képes maradéktalanul végrehajtani, ha az autó tulajdonosa az olajcsere intervallumokat rendben betartja, valamint a gépkocsi gyártójának előírásainak megfelelő motorolajat használ.

A motorolajak folyamatos  fejlesztésének hála a kenőanyagok egyre hosszabb ideig lettek használhatóak, viszont ugyancsak sokan hagyják figyelmen kívül azt a fontos tényezőt, hogy nem mindegy a csereintervallumok szempontjából, hogy az autó milyen üzemeltetési körülmények között használták. A motorolajnak ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy az egyáltalán nem megerőltető autópályán használjuk a gépkocsit, vagy pedig városban megyünk vele egy nap több hidegindítást is alkalmazva, valamint csúcsforgalomban araszolgatva. Egy jobb motorolaj autópályás használat mellett simán kibírhatja 20 000 kilométerig is, viszont napi többszöri hidegindítás és a nagy igénybevételt jelentő városi használat mellett már 15 000 kilométeres futásteljesítmény alatt is jobb, ha lecseréljük. A nagyobb flottákkal rendelkező cégeknek megéri motorolaj minőség ellenőrző rendszer fenntartása, így minden esetben akkor fogják lecserélni az olajat, amikor az ténylegesen esedékesé válik.


Összes hír